Nowoczesna edukacja. Rozwój kompetencji uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Politechnicznych w Głogowie

2022-2-PL01-KA122-SCH-000103002

W pierwszym semestrze roku szkolnego 2023/2024 w naszej szkole zrealizowaliśmy międzynarodowy projekt edukacyjny „Nowoczesna edukacja. Rozwój kompetencji uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Politechnicznych w Głogowie” numer: 2022-2-PL01-KA122-SCH-000103002. 

Przedsięwzięcie realizowane było w ramach projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej”, w ramach I osi priorytetowej: Umiejętności, Działanie 1.7 „Mobilność ponadnarodowa”, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funuszu Społecznego Plus, na zasadach programu Erasmus+ 

Projekt skierowany był do uczniów ZSP w Głogowie, oraz klasy drugiej i trzeciej Branżowej Szkoły I stopnia nr 2 Zespołu Szkół Politechnicznych w Głogowie. Uczniów do uczestnictwa w projekcie wyłoniono w drodze rekrutacji – na mobilność wyjechało 24 uczniów oraz 3 nauczycieli opiekunów. 

Główną akcją projektu była zagraniczna mobilność uczniów w Grecji, a szkołą partnerską w tym projekcie zostało 2 LO w Katerini. Mobilność przeprowadzona została w terminie 29.10.2023-11.11.2023.  

Głównymi celami projektu było: 

  1. Podniesienie umiejętności i kompetencji  kluczowych oraz międzykulturowych uczniów.  
  2. Doskonalenie praktycznej znajomości języków obcych.  
  3. Poszerzenie wiedzy na temat zrównoważonego rozwoju i “zdrowych” źródeł energii odnawialnej.
  4. Zapoznanie się z zagadnieniami wykluczenia cyfrowego i protokołem WCAG.
  5. Rozwój osobisty uczniów.  
  6. Promowanie poczucia aktywnego obywatelstwa europejskiego, solidarności i tolerancji wśród europejskiej młodzieży.  
  7. Wzmocnienie międzynarodowego charakteru ZSP w Głogowie. 

 

Tematyka projektu związana była z poznaniem i zrozumieniem znaczenia zrównoważonej energii w kontekście ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju, a także rozwinięciem świadomości ekologicznej i znaczenia działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Drugi temat związany był ze zgłębianiem problematyki wykluczenia cyfrowego i zapoznaniem się z protokołem WCAG.

 

Podczas mobilności uczniowie aktywnie uczestniczyli w programie merytorycznym, koncentrując się na pracy grupowej razem z grecką młodzieżą. Zajęcia prowadzone były w różnorodnych formach. Odbywały się warsztaty komputerowe, podczas których uczestnicy zajęli się projektowaniem i tworzeniem stron internetowych, przy czym analizowali różne narzędzia i wybierali najodpowiedniejsze dla swoich projektów. Poznali standardy WCAG 2.0, co pozwoliło im na zrozumienie ważności dostępności stron internetowych. Poznawali zagadnienia związane z projektowaniem stron pod kątem potrzeb osób z niepełnosprawnościami, przy czym analizowali różne narzędzia i wybierali najodpowiedniejsze dla swoich projektów. Poznali standardy WCAG 2.0, co pozwoliło im na zrozumienie ważności dostępności stron internetowych. Przygotowali raporty dostępności wybranych stron greckich hoteli oraz Ministerstwa Edukacji w Grecji. Brali także udział w wykładach dotyczących odnawialnych źródeł energii i odwiedzali miejsca poszerzające wiedzę na temat OZE. Podczas zajęć w międzynarodowych grupach, uczniowie prowadzili konwersacje, co pomogło w rozwijaniu umiejętności językowych i pracy zespołowej. Wszystkie materiały i rezultaty przygotowywane były w języku angielskim, co ułatwiało komunikację z greckimi rówieśnikami i mentorami. 

 

W ramach programu edukacyjno-kulturowego uczniowie zgłębiali grecką kulturę i historię poprzez udział wycieczkach kulturoznawczych oraz różnorodnych zajęciach integracyjnych. Uczestniczyli m.in w rejsie po Zatoce Pagasitiko, odwiedzając urokliwą wyspę Trikieri, prawdziwą perłę Tesalii. Zwiedzili Klasztor Ewangelisty, uczestniczyli w lekcji greckich tańców, a także odwiedzili Meteory- wiekowe klasztory umiejscowione na monumentalnych skałach. Poznali też miejsca jak Katerini, Litochoro – nazwane greckim Zakopanem, wędrowali kanionem Enipeas. Po zajęciach uczestniczyli w różnych aktywnościach sportowych i integracyjnych.

Dzięki tak bogatemu programowi,  uczniowie osiągnęli zamierzone  efekty uczenia się, zarówno w zakresie kompetencyjnym, jak i interpersonalnym. 

  • Umiejętności projektowe: 

Nabycie praktycznych umiejętności w projektowaniu stron internetowych. 

Poznanie i zrozumienie standardów WCAG 2.0, podkreślające znaczenie dostępności stron dla osób o różnych potrzebach. 

Praktyczna znajomość narzędzi do projektowania i tworzenia stron internetowych. 

Zdobywanie wiedzy na temat SEO i user experience (UX), co przygotowuje uczniów do samodzielnego tworzenia stron internetowych. 

  • Zrozumienie zrównoważonej energii: 

Zdobycie głębokiej wiedzy o koncepcji i znaczeniu zrównoważonej energii, wraz z praktycznymi przykładami jej wdrażania. 

Poznanie roli samorządów lokalnych w promowaniu zrównoważonej energii i działaniach na rzecz ochrony środowiska. 

Rozwinięcie świadomości ekologicznej i zrozumienie znaczenia działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego. 

  • Rozwój interpersonalny i międzykulturowy: 

Rozwinięcie umiejętności komunikacji międzykulturowej, zwiększenie kompetencji w zakresie wielojęzyczności, a także rozwój efektywnej pracy zespołowej. 

Umiejętność adaptacji do różnych warunków, rozwiązywania konfliktów i negocjacji. 

Zwiększenie świadomości globalnej i zrozumienia wpływu różnych aspektów kultury na ludzi i społeczeństwa. 

Rozwinięcie umiejętności prezentacji i autoprezentacji, wzmocnienie pewności siebie oraz umiejętności analizowania własnych wyników i osiągnięć. 

Rozwinięcie umiejętności krytycznego myślenia, co prowadzi do doskonalenia działań i podejmowania bardziej świadomych decyzji. 

  • Podniesienie kompetencji edukacyjnych: 

Wzrost wiedzy z podstawy programowej w różnych dziedzinach, takich jak informatyka, język angielski, język polski, geografia, historia, biologia, wiedza o kulturze, wiedza o społeczeństwie. 

  • Zrozumienie i wartościowanie doświadczenia międzynarodowego: 

Potwierdzenie uczestnictwa w projekcie FERS i zrozumienie wartości płynących z mobilności międzynarodowej. 

 

Mobilność w Grecji zakończyła się spotkaniem podczas którego uczniowie dzielili się swoimi doświadczeniami, wiedzą i rezultatami pracy z pozostałymi uczestnikami oraz mentorami. Na koniec każdy otrzymał certyfikat potwierdzający uczestnictwo w projekcie. 

In the first semester of the 2023/2024 school year, our school implemented an international educational project „Modern education. Development of competences of students and teachers of the Polytechnic School Complex in Głogów” number: 2022-2-PL01-KA122-SCH-000103002.

The project was implemented as part of the project „International educational mobility of students and school education staff”, under priority axis I: Skills, Measure 1.7 „Transnational mobility”, under the European Funds for Social Development 2021-2027 (FERS) program co-financed by the European Social Fund Plus, on the principles of the Erasmus + program.
The project was aimed at students of the ZSP in Głogów, and the second and third grades of the Vocational School of the First Degree No. 2 of the Polytechnic School Complex in Głogów. Students were selected to participate in the project through recruitment – ​​24 students and 3 supervisory teachers went on mobility.

The main action of the project was the international mobility of students in Greece, and the partner school in this project was the 2nd High School in Katerini. The mobility was carried out between 29.10.2023 and 11.11.2023.

The main goals of the project were:

1. Improving students’ key and intercultural skills and competences.

2. Improving practical knowledge of foreign languages.

3. Expanding knowledge about sustainable development and „healthy” renewable energy sources.

4. Familiarization with the issues of digital exclusion and the WCAG protocol.

5. Personal development of students.

6. Promoting a sense of active European citizenship, solidarity and tolerance among European youth.

7. Strengthening the international character of the ZSP in Głogów.

The project’s theme was related to learning and understanding the importance of sustainable energy in the context of environmental protection and sustainable development, as well as developing ecological awareness and the importance of actions for the protection of the natural environment. The second theme was related to exploring the issue of digital exclusion and familiarizing themselves with the WCAG protocol. During the mobility, students actively participated in the substantive program, focusing on group work with Greek youth. Classes were conducted in various forms. Computer workshops were held, during which participants dealt with the design and creation of websites, analyzing various tools and choosing the most appropriate ones for their projects. They learned about the WCAG 2.0 standards, which allowed them to understand the importance of website accessibility. They learned about issues related to designing websites for people with disabilities, analyzing various tools and choosing the most appropriate ones for their projects. They learned about the WCAG 2.0 standards, which allowed them to understand the importance of website accessibility. They prepared accessibility reports for selected websites of Greek hotels and the Ministry of Education in Greece. They also attended lectures on renewable energy sources and visited places to expand their knowledge about renewable energy sources. During classes in international groups, students held conversations, which helped develop language skills and teamwork. All materials and results were prepared in English, which facilitated communication with Greek peers and mentors.

 

As part of the educational and cultural program, students explored Greek culture and history by participating in cultural trips and various integration activities. They participated in, among others, a cruise on the Pagasitiko Gulf, visiting the charming island of Trikieri, a real pearl of Thessaly. They visited the Monastery of the Evangelist, took part in a Greek dance lesson, and visited Meteora – centuries-old monasteries located on monumental rocks. They also got to know places such as Katerini, Litochoro – called the Greek Zakopane, and hiked the Enipeas canyon. After classes, they participated in various sports and integration activities.

Thanks to such a rich program, students achieved the intended learning outcomes, both in terms of competencies and interpersonal skills.

 

• Design skills:
Acquiring practical skills in website design.

Learning and understanding the WCAG 2.0 standards, emphasizing the importance of accessibility for people with different needs.

Practical knowledge of tools for designing and creating websites.

Acquiring knowledge of SEO and user experience (UX), which prepares students to create websites on their own.

 

• Understanding sustainable energy:
Acquiring in-depth knowledge of the concept and importance of sustainable energy, along with practical examples of its implementation.

Learning about the role of local governments in promoting sustainable energy and environmental protection activities.
Developing ecological awareness and understanding the importance of environmental protection activities.

 

• Interpersonal and intercultural development:
Developing intercultural communication skills, increasing multilingual competences, and developing effective teamwork.
The ability to adapt to different conditions, resolve conflicts and negotiate.
Increased global awareness and understanding of the impact of different aspects of culture on people and societies.
Development of presentation and self-presentation skills, strengthening self-confidence and the ability to analyze one’s own results and achievements.
Development of critical thinking skills, which leads to improving actions and making more informed decisions.


• Raising educational competences:
Increased knowledge of the core curriculum in various fields, such as computer science, English, Polish, geography, history, biology, cultural studies, social studies.


• Understanding and valuing international experience:
Confirmation of participation in the FERS project and understanding the values ​​resulting from international mobility.

 

The mobility in Greece ended with a meeting during which students shared their experiences, knowledge and work results with other participants and mentors. At the end, everyone received a certificate confirming participation in the project.